Sabtu, 16 Mei 2009

Sekubit Kisah Bersama Ayah Tercinta II

Penulis saja menceritakan kisah ini bagi panduan kepada anak-anak dan cucu-cucu yang dibawah umur 13 tahun. Pada tiap tiap bulan ayah dan ibu selalun pergi mudik ke ulu sungai Miri iaitu dimana lembu lembu kami di ternak. Orang yang menternak lembu tersebut bernama Tuan Haji Momin. Seperti biasa dikawasan kampong terdapat berbagai jenis buah buah ditanam seperti biabas, kalimunting, jambu jagus dan sebagainya. Buah-buah sumber tarikan bagi penulis untuk suka ikut ke sana (dikenali ulu). Kebiasaan waktu kanak kanak adalah sedikit perangai gauk (bukan jahat). Buah orang di angap buah sendiri. Tiap tiap kali apabila sampai saja ke tempat itu , penulis dan adik adik lain belari sekuat kuatnya kearah pokok- pokok lalu di panjat dan mengambil buahnya tampa segan silu. Perangai sedang-sedang saja ini membuat ayah terutamanya ibu kurang selesa dan gigitan. Bukan apa mungkin ibu malu ataupun takut kami merosakan kebun orang atau takut kami bermara (jatuh) dan merbahayakan. Kata kata nasihat dan bibitan ibu pekara biasa buat ku, kana lada pun sudah manis bagiku, sebab itulah bibirku tabal. Semuanya tidak berkesan untuk menyuruh kami berhenti. Oleh itu ayah dan ibu tidak mahu membawa saya dan adik adik ke ulu lagi. Pada satu hari saya terdengar ayah dan ibu merancang ke ulu melawat lembunya. Seperti yang telah di tentukan oleh mereka tidak akan membawa kami kesana. Oleh pada hari yang dan waktu yang telah di tentukan saya awal awal ketitian dan pergi keperahu. Perahu ayah mempunyai lantai. Saya pun segera bersembunyi dibawah lantai tanpa di ketahui oleh mereka. Ayah menghidupkan injin dan menyusur tebing sungai Miri. Kira kira dua puluh minit iaitu hamper jambatan Piasau saya pun keluar dari persembunyian saya. Kedua ayah dan ibu terkejut dan bergiling kepala. Oleh kerana sudah separuh perjalanan maka mereka terus kan perjalanan dan saya sangat gembira ikut serta ke ulu. Di benak kepala saya biabas nya tentu banyak yang sudah masak. Itulah dia kisah saya bagi di kongsikan bersama. 

Tiada ulasan: