Selasa, 12 Mei 2009

Sekubit Kisah Bersama Ayah Yang Tercinta

Pada minggu lepas setelah kembali dari memukat dipantai Tungku beberapa budak sedang mandi manda di tepi pantai. Tetapi yang menarik perhatian ku ialah seorang budak kecil sedang berenang renang di tepian pantai dengan menggunakan baldi besar berwarna merah. Peristiwa ini mengembalikan nostalgia dan ingatan ku ke satu peristiwa ku semasa kecil yang tetap ku kenang bersama Allahyarham ayahada tercinta. Kisahnya agak lucu sedikit tetapi dapat mengambarkan kasih sayang seorang ayah kepada anaknya. Kisah ini terjadi di satu petang di Kampong Pulau Melayu di mana aku dilahirkan. Ibu tersayang menyuruh ku membuang sampah ke sungai. Waktu itu sungailah tempat membuang sampah paling ideal. Lalu ku masukan semua sampah kedalam baldi yang juga berwarna merah lalu ku bawa ke titian atau jambatan dimana ayah sedang membubul pukat. Tiba saya di titian, saya pun meghayun kuat baldi dengan tujuan membuang sampah tersebut ke sungai, tetapi baldi tersebut tetap saya pegang yang akhirnya saya ikut jatuh kedalam sungai dan hanyut terapung bersama baldi tersebut. Waktu itu air surut dan air agak deras. Saya pun panic dan berteriak teriak. Allahyarham terkejut dan terus terjun ke-air dan berenang tercungap-cungap menyelamatkan saya. Alhamdulilah dengan bantuan turus kayu ayah saya dan saya berdakap di turus tersebut seketika untuk mengambil nafas dan kemudian saya di bawa berenang ketepian.

Peringkatan:
Kepada anak- anak tercinta, anak buah dan cucu cucu, jangan lah gauk dan senangkan hati ayah dan ibu kita.

Di kisahkan oleh ACAI
11-5-2009
Rimba
Selamat Hari IBu, Semoga Ibu Kita Sihat Walafiat dan Bergembira.

Tiada ulasan: